Depremin üzerinden üç buçuk yıl geçti…
Ne acıdır ki bu şehri, sağlanan tüm imkanlara rağmen hak ettiği şekilde imar ve ihya edemedik.
Ayağa kaldıramadık.
Oysa zamanda vardı, kaynakta vardı. Eksik olan; planlama, koordinasyon ve kararlı bir iradeydi.
Siyasilerimiz; çarşı projesini, TOKİ konutlarını, tarihi yapıların restorasyonunu, şehir müzesini ve daha birçok talebi ilgili makamlara ilettiklerini ifade ediyorlar.
Sayın Cumhurbaşkanımız dört kez bu şehri ziyaret etti.
Neredeyse gelmeyen bakan kalmadı.
Çevre Şehircilik Bakanı Murat Kurum beş kez Adıyaman’a geldi.
Peki sonuç?
Bakan ağırlamakla övünmek, vitrin siyasetini başarı gibi sunmak, gerçekleri değiştirmedi. Ortak akıldan uzaklaşıldığında ortaya ne yazık ki bugünkü tablo çıktı.
Örenli bölgesinde 3 bin 34 deprem konutunun yapılması isabetli bir karardı. Yer seçimi doğruydu. İnşaatlar günün şartlarına göre iyi ilerledi ve hak sahiplerine zamanında teslim edildi. Bugün konutların tamamı dolu.
Ancak şehrin vitrini ve can damarı olan Atatürk Bulvarı, yeterince istişare edilmeden rezerv alanı ilan edildi. Ortaya çıkan dükkan ve ofisler Adıyaman’ın şehir kimliğiyle bütünleşmedi. Bulvar eski cazibesini kayıp etti.
Karadağ bölgesine ise 16 bin 467 konut yapıldı. Ancak plansızlık nedeniyle yaklaşık 6 bin 935 konut ihtiyaç fazlası olarak inşa edilmiş, sahipsiz bekliyor.
Birinci etap çarşı projesi yedi ay gecikmelide olsa tamamlanmak üzere. Fakat ikinci, üçüncü ve dördüncü etapların ne zaman başlayacağı hâlâ bilinmiyor.
Bu süreçte vatandaşlar yıkılmış veya hasarlı iş yerlerini, getirilen yasaklar nedeniyle yapamıyor. Kiralar katlamış durumda, esnaf ise büyük sıkıntı yaşıyor.
ŞİMDİ ŞU İKİ TABLOYA BAKARMIŞSINIZ:
Adıyaman 1. Etap Çarşı projesi
*70 bin metrekare proje alanı
*95 bin metrekare kapalı alan
*545 ofis
*172 dükkân
*600 araçlık otopark
*Yaklaşık maliyet 3 milyar TL
545 ofise gerçekten ihtiyaç var mıydı?
Malatya Çarşı Projesi
*22 ada 99 blok
*156 bin metrekare arsa alanı
*422 bin metrekare kapalı alan
*3 bin 257 dükkân
*2 bin 240 ofis
*224 konut
*bin 313 araçlık kapalı oto park
*Yaklaşık maliyet 13-14 milyar TL
Karadağ'da bugün sahipsiz binlerce konut için harcanan kaynak, daha isabetli planlanabilinseydi; bunun finansmanıyla yaklaşık dört çarşı projesi yapılabilinir, tarihi yapılar restore edilebilinir, şehir müzesinin de temeli atılabilinirdi.
Şimdi yine hep birlikte “Sahipsiz memleket” diyeceğiz!
Hayır…
Eleştirmeyeceksin…
Sorgulamayacaksın…
Hukuk içinde sesini yükseltmeyeceksin...
Teslimiyetçi bir kültüre razı olacaksın…
Sonra da “Sahipsiz Adıyaman” diyeceksin!
Daha sonrada en büyük eleştiriyi sen yapacaksın!
Adıyaman’ın artık sessizliğe değil, ortak akla, güçlü bir dayanışmaya ve samimi bir sahiplenmeye ihtiyacı var.
Çünkü bu şehir kaderine terk edilmeyi değil, ayağa kaldırılmayı hak ediyor.
















